LISA JOHANSSON

Tentamensfaser

Publicerad 2016-01-06 12:40:00 i Allmänt,

Det här med tentamen, eller prov för den delen, har aldrig varit mitt grej. Jag pluggar oftast alldeles för mycket och har svårt att sortera vad som är vikigt från utfyllnad och nonsens. Jag har dock upptäckt att jag själv går igenom vissa faser i mitt tentaplugg. 
Första fasen kallar jag idiotfasen. 
Ångestnivå: 7
Kaffekoppar: sveper en varje rast
Detta staduim inträffar ungefär när kursen börjar. Nya begrepp och ord som du aldrig hört någon använda i hela ditt långa liv presenteras och du tittar runt i klassrummet för att få en uppfattning om det bara är du som inte förstår någonting. Du känner dig lika smart som en guldfisk. Några veckor passerar och du kommer in i fas 2.
Chillfasen. 
Ångestnivå: 3
Kaffekoppar: C.a 5 koppar/dag
Du halvlyssnar på lektionerna och intalar dig själv att "det här hittar jag ändå i böckerna sen". Största fokus ligger på rasterna och kaffe. Kursen går och det närmar sig tentamensdatum. 
Fas 3. Lathunden. 
Ångestnivå: 1
Kaffekoppar: Normalkonsumtion c.a 3 koppar/dag
Du skjuter upp arbetet och tänker att "om jag pluggar på detta nu har jag ändå glömt det när jag ska skriva tentan". Du förströr ledig tid med att vara upptagen med andra viktiga saker, så som att pilla navel och hänga på sociala medier. 
Fas 5. Paniken. 
Ångestnivå: 1000000 av 10
Kaffekoppar: Tillsammans med dina egna tårar är det din enda föda.
Du sätter dig slutligen ner med alla dina böcker och tänker att 1 vecka räcker nog för att plöja igenom kurslitteraturen. Du inser att dina anteckningar är ett jävla virrvarr och rena rama franskan. Du bläddrar kaotiskt i böckerna och vet fan inte vart du ska börja. Du ser dina kamrater från klassen svara på frågor i er grupp på facebook som att de kan skiten i sömnen. Du använder en livlina och ringer anhörig (mamma). Som tröstar dig och förklarar att du är en superstar som kan allt, för det vet hon och mammor har alltid rätt. Du torkar krokodiltårarna från böckerna och nu börjar det faktiska arbetet. 
Fas 6. Superhero.
Ångestnivå: 8-9
kaffekoppar: Du vet inte vad mat eller vatten är längre.
På något jävla vänster har du gjort det omöjliga. Du har läst varenda bok, sorterat dina anteckningar, förhört dig själv och förbannat dig själv för att minnet inte är vad du önskar. Du går till tentamen, du är nervös. Du vill återgå till fas 5, men du fyller på dina magiska krafter med kaffe, dextrosol och andra uppiggande medel. Du skriver tenatan och lever resterande veckor i fasa i väntan på resultatet.
 
Just nu befinner jag mig gränslandet mellan fas 5 och fas 6. Ångestnivån ligger på en stark 8 och kaffekoppar: missbrukas på hög nivå.

Edit: klockan är nu 23.45. Ångestivån har stigit till en förbannat stark 10:a. Antal kaffekoppar: varför i helvete har jag druckit så många kaffekoppar?! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela